Elisabeth Hetherington winnares Nederlandse Muziekprijs 2024 lees verder
Elisabeth Hetherington (sopraan) Emma Huijsser (harp) (Barok in kerstsfeer)
Elisabeth Hetherington heeft zich gespecialiseerd in barok en hedendaagse muziek. Ze deed onderzoek naar de originele uitspraak van het Elisabethiaanse Engels, studeerde in Amsterdam en trad op met Opera Zuid, Holland Opera en Holland Baroque. In de zomer van 2018 had Elisabeth de eer om op het Ravenna-festival een programma te brengen van grotendeels niet uitgegeven muziek, geschreven door zeventiende-eeuwse nonnen. Het festival vond plaats in de basiliek San Vitale, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Ze was laureaat van Dutch Classical Talent 2020-2021. De jury was enorm onder de indruk van haar extreem heldere, zuivere stem en van haar persoonlijkheid, die van het podium spat. NRC (2020) over haar: “… onverschrokken en krachtige persoonlijkheid, evenals haar onberispelijke technologie en adembenemende presentatie” en Place de l’Opera Magazine (2020 “virtuoze gratie, verfijnde dynamiek en subtiele kleuren… prachtig lyrisch, ietwat breekbaar timbre…”.
Emma Huijsser studeerde blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze in 2011 afstudeerde. Daarnaast studeerde ze barokharp bij Mara Galassi aan de Civica Scuola di Musica Claudio Abbado in Milaan. Voor deze tweede studie ontving ze zowel een Huygens- als een VSBfonds-beurs en ze behaalde haar masterdiploma barokharp in februari 2017. Emma speelt met beide instrumenten bij diverse oudemuziekensembles en orkesten in binnen- en buitenland. Ze treedt regelmatig op met o.a. La Sfera Armoniosa, Mike Fentross, Amsterdam Baroque Orchestra, Ton Koopman en Holland Baroque Society. Als soliste speelde Emma recitals in het festival Itinéraire Baroque van Ton Koopman en in het beroemde Concerto HWV294 voor harp van G.F. Händel in Kassel, Duitsland.
Programma.
WANT TO SHOW THE WORLD…
In 1568 publiceerde Maddalena Casulana de eerste collectie muziek van een vrouwelijke componist met de eerste zinnen: ‘Ik wil de wereld laten zien (…) de ijdele fout van mannen dat alleen zij de gave van intellect en artisticiteit bezitten.’
Geïnspireerd door deze woorden is dit programma een inkijkje in in de wereld van zangeressen en componistes uit de 17e eeuw die destijds geconfronteerd werden met een keuze: betreedt het klooster of blijf autonoom, met het risico om in de schaduw van het schandaal terecht te komen.
Programma I want to show the world…
Elisabeth Hetherington, Soprano
Emma Huijsser, Harp
Chiara Maria Cozzolani (1602-1676/78) – O maria tu dulcis Concerti Sacri (1642)
Lucia Quinciani (1566-1611) – Udite lagrimisi spirti
Francesca Caccini (1587-1640) – Canzonetta: Chi desia di saper
Anon 16th century – Personet hodie
Anon (Chigi) – Toccata per l’elevatione
Maddalena Casulana (c. 1544 – c. 1590) – Vagh’ amorosi augelli
Francesca Campana (ca. 1615 – 1665) – S’io ti guardo ti sdegni
Claudia Sessa (1570-1617) – Occhi io vissi
Claudia Sessa (1570-1617) – Sopra le orecchie
Lucrezia Orsina Vizzana (1590-1662) – O magnum mysterium
Anon 16th century- Lute book lullaby
Luzzasco Luzzaschi (c. 1545 – 1607) – Toccata del quarto tuono
Barbara Strozzi (baptised 1619 – 1677) – L’eracito Amoroso
Settimia Caccini (1591 – ca. 1638) – Due luci ridenti
Francesca Caccini (1587-1640) – Maria dolce maria
Anon 15th century – Coventry Carol
Alessia Aldobrandini (1702-?) – Passacaglia in omaggio al Sig JJS
Chiara Maria Cozzolani (1602-1676/78) – Ecce Ecce Annuntio vobis