Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet) Esra Phelivanli (viola) Anastasia Safonova (piano) 21 03 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

Een bijzondere combinatie van klarinet altviool en piano sluiten het eerste seizoen CruquiusConcerten bij het Kunstfort bij Vijfhuizen.

Het beroemde Trio in Es groot van Wolfgang Amadeus Mozart voor
klarinet, altviool en piano is een uitzonderlijk innig en charmant werk. Het is
geschreven voor de familie van fluitist Nikolaus Joaseph von Jaquin, vrienden
van Mozart. Zijn dochter Franciska, een uitstekende pianiste, heeft de
première gespeeld met Mozart zelf op altviool en Anton Stadler op klarinet.
De naam “Kegelstatt” verwijst naar een plek waar het kegelspel gespeeld
wordt. Volgens een legende heeft Mozart het trio gecomponeerd tijdens het
kegelspel.
Dit trio is de eerste compositie voor een dergelijke bezetting. Alle
instrumenten zijn hier even verdiept in een boeiend gesprek; soms
opgewekt, soms serieus, maar altijd vol genegenheid.

Geïnspireerd door Mozarts “Kegelstatt” hield Robert Schumann zich
intensief bezig met het schrijven voor de kenmerkende combinatie van
klarinet, altviool en piano. Het “uniek effect” van de samenklank van deze
instrumenten bracht hem naar eigen zeggen “in vervoering.”
De titel van deze 4 stukken “Märchenerzählungen” (sprookjesachtige
verhalen) verwijst naar een poëtische toverwereld en heeft geen concrete
sprookjes als programma.
Schumann was zeer tevreden over dit werk en componeerde het “met
grootste plezier ”.

Gordon Jacobs, een Britse componist, besloot al op een vroege leeftijd
carrière als musicus te maken. De ideeën om zich als concertpianist te
ontwikkelen werd gedwarsboomd door een ongeluk waardoor zijn linkerhand
minder goed functioneerde. Een carrière als blazer was evenmin mogelijk.
Jacob had een hazenlip. Het componeren bood een uitkomst. Zelfs als
krijsgevangene tijdens het Eerste Wereldoorlog bleef hij schrijven voor het
kamporkestje.

Jacob’s melodieuze muziek bleef zo gedurende zijn lange leven, ongeacht
tijdelijke normen en kritische mode. Zijn muziek is nooit wijdlopig of
blufferig en dwingt de luisteraar er steeds meer van willen horen.

De trio miniaturen behoren tot de meest frequent uitgevoerde
kamermuziekwerken van de Russisch-Zwitserse componist Paul Juon.
Oorspronkelijk geschreven voor piano, de vier stukken “Rêverie,
“Humoresque”, “Elegy”en “Danse fantastique”geven een prachtig inzicht in
Juons sound poetry, zijn kunst van vertellen in muziek, zijn vreugde in
dansen en ritmische verrassingen.

Niet veel componisten hebben hun beste werken geschreven na hun 70ste,
maar Carl Reineke is er een van. Dit prachtige trio, een uitzonderlijk
romantisch werk werd geschreven in 1903, vlak voor de 80te verjaardag van
de componist. Reineke had een grote carrière als pianist. Mendelssohn, Liszt en Schumann waren zeer onder de indruk van zijn talent en hielpen met zijn loopbaan. Dit
trio is geschreven in de laatromantische stijl die ons aan Brahms doet
denken. Verschillende stemmingen wisselen zich af: donker, rustig pastorale,
soms droevig, maar uiteindelijk verheugd en levendig
Dit trio is zonder twijfel een “must” voor deze bezetting.

  • W.A MOZART (1756-1791) Kegelstatt Trio, K. 498 E-flat major (1786)
  • ROBERT SCHUMANN (1810-1856) Märchenerzählungen, Op.132 (1853)
  • GORDON JACOB (1886-1979) Trio for Viola, Clarinet and Piano (1969)
  • PAUL JUON (1872-1940) Trio-Miniaturen, Opp.18a, 24a (1901-1904)
  • CARL REINECKE (1824-1910) Trio for Viola, Clarinet and Piano, in A Major
    op.264 (1903)

Direct bestellen